sobota, 7 września 2013

Brak anonimowych kont w Google+ ?



Dlaczego Google nie pozwala na tworzenie anonimowych kont? Zapraszam do rozwinięcia artykułu, który wyjaśni pewne kwestie związane z anonimowością w internecie.


     Kilka tygodni temu napisałem dość chaotyczny news dotyczący podobnego tematu. Dzisiaj postanowiłem ponownie go napisać tym razem w zrozumiały sposób.

Google mówi stop!

     Konto, na którym piszę posty stworzyłem kilka lat temu. Najpierw służyło do komentowania w serwisie YouTube, później wymianą e-maili i teraz jako główny Admin strony iNnowacyjnie.pl. Dobrze pamiętam, że przy tworzeniu konta miałem możliwość wyboru konta "fikcyjnego" (czyli bez prawdziwego Imienia i Nazwiska) oraz prawdziwego z pełną nazwą. Wtedy liczył się dobry nick - mógł być jednowyrazowy, dwuwyrazowy itd. Fikcyjne konta istniały wtedy w Google+. Dlaczego teraz nie ma takiej możliwości? Domyślam się, że chodziło o ataki hakerskie. Każdy z nich mógł założyć fikcyjne konto i podszywać się pod każdego albo robić zwykły spam - na YouTube, w Gmailu i wielu różnych produktach Google. Teraz jest większy problem, bo każdy musi potwierdzić swoje prawdziwe imię i nazwisko oraz dodatkowo zweryfikować konto poprzez dodanie drugiego adresu e-mail albo wysłanie SMS. Zmiennie IP mało pomorze początkującemu "delikwentowi" bo zapewne potwierdził swoje konto innym adresem e-mail - a tam mógł mieć swoje prawdziwe dane osobowe. I tak było ze mną. Co prawda nie byłem, nie jestem i nie zamierzam zostać hakerem ; ) ale w podobny sposób Google zepsuło moje drugie konto publiczne.


Weryfikacja konta - a może dokładne badanie użytkownika?

     Dla tego serwisu, stworzyłem specjalne konto, które swoją nazwą będzie reprezentować ową stronę. Niestety - po kilku dniach dostałem wiadomość na Google+, że moje konto zostało zablokowane z powodu naruszenia zasad polityki nazw Google. Co dalej? Próbowałem zmieniać nazwy - tylko po to aby konto w pełni działało z Google+. Ciekawostka: do tej pory konto jest zablokowane. Zablokowane bo przecież nicki nie są nam potrzebne, wolimy prawdziwe dane, prawdziwe imiona i prawdziwe nazwiska. Śmiem twierdzić, że za kilka lat przy tworzeniu konta trzeba będzie podać swoją lokalizację - a jeżeli podasz błędną, twoje konto naruszy politykę tworzenia konta Google : ) 

Zamknij konto, przenieś się gdzie indziej - ale gdzie?

     Usuniesz konto Googla, ale co to da? Brak dostępu do: 
  1. Największej bazy filmów - YouTube
  2. Darmowych produktów:
  • Mapy
  • Blogger
  • Tłumacz
  • Dokumenty
     I tu zachodzi pytanie: Gdzie się przenieść? Produkty Googla w mojej opinii to buble. Każdy nowy produkt (jeżeli jest szybko i nieestetycznie) stworzony to badziew. Przykład: Dokumenty - gorszego programu nie znajdziecie, Google Chrome - uwielbiany przez całą "Gimbazę" i ludzi, którzy lubią mieć bałagan na biurku, itd. No dobrze, możemy tak całe dni komentować jakie to słabe produkty ma Google ale zapomnieliśmy o dwóch dobrych (nawet najlepszych).
  1. Wyszukiwarka: dla mnie nie ma lepszej wyszukiwarki od Googla. Każdy wpis, strona jest jest dobrze otagowana przez roboty Googla i świetnie odnajduje się w sieci. Minusem wyszukiwarki jest bałagan - co daje czarny pasek na witrynie giganta jeżeli mam nad nim zakładki? Taki bałagan możemy podziwiać w każdym produkcie, przykład: Gmail, YouTube - słaby interfejs i za dużo przycisków.
  2. Mapy: ten produkt to chyba najlepszy atut Googla. Interfejs najlepszy, zbędne przyciski usunięte, wyszukiwanie zaawansowane pod względem danego miasta, ulicy czy budynku. Dlaczego akurat ten produkt Giganta z Mountian View jest najlpeszy? Prosta odpowiedź - Tworzy go każdy kto zechce, za darmo.
     Ale odpowiedzmy na pytanie, które zadałem na początku nagłówka: Gdzie się przenieść? Załóż konto w Vimeo, Pocztę u Appla, korzystaj z wyszukiwarki Yahoo - proste?